fredag 4 december 2009

Fördomsfri.

Ibland så lämnar jag dagspolitiken och nyheterna och fokuserar på.... känslor.... relationer....filosofi....det där vi människor har att hantera. Varenda en av oss. Första delen kallade jag Hopp, andra delen Besinning, tredje delen Dömande, fjärde delen Mörker, femte delen Köp dig lycklig, sjätte delen Tröst, sjunde delen Framgångsrik, åttonde delen Syndabock, nionde delen Flyktsoda, tionde delen Yttrandefrihet. Använd sökfunktionen för de bloggposterna.

Det här är elfte delen, "Fördomsfri".

"Araberna är antisemiter och har problematiska attityder."

Ungefär så sa Kent Ekeroth, central politiker i Sverigedemokraterna. När han blev kontaktad av media så tvingades han modifiera sina kommentarer. Ja, alla araber är ju inte såna, förtydligade han, men många av dem.

Jag har själv träffat Kent i Malmö för några år sedan efter att jag besökt en judisk förening i Malmö där han var med. Han är ganska sympatisk som människa. Men när man pratar om politik blir han kategorisk.

"Skåningarna är rasister" eller "Skåne har problem med rasism efter Vellinge"

Det har varit rubriker med den typen de senaste veckorna. Folk som först, med rätta, menar att man inte ska bunta ihop människor från Turkiet, Iran och andra länder och tillskriva dem samma egenskaper är så ologiska att de i nästa stund själv gör det om skåningar.

Ja, det är möjligt att främlingsfientlighet är något vanligare i Skåne än i övriga Sverige. Skåne är mer kontinentalt än övriga Sverige, på gott och ont. Men skillnaden är ganska marginell, rasism och främlingsfientlighet kan du hitta i varje del av Sverige.

Och kvinnoförakt och homofientlighet är vanligare i Turkiet än i Sverige. Men få "politiskt korrekta" människor skulle för den skull acceptera generaliseringar om turkar. Men om skåningar är det tydligen möjligt.

Jag har själv erfarenhet av negativa attityder. Men det har varit bara i Stockholm. Och de flesta som haft fördomar om skåningar har varit HBT-människor i Stockholm. Ja, samma människor som klagar att det är så mycket fördomar om bögar och lesbiska.

Det blir så tydligt att alla grupper har problem med fördomar. När jag besökt Göteborg, Uppsala etc har det aldrig varit några problem. Men en del i Stockholm har attitydproblem som de inte verkar vara medvetna om själva. Ofta tycks de som flyttat till Stockholm vara värst.

Det är fördomar om barnfamiljer i förorter, fördomar om kristdemokrater ("det vet ju alla att de är homofober"), om norrlänningar etc. Men eftersom de inte säger något negativt om judar, svarta och andra grupper som vanligen har problem så har de fått för sig att de är fördomsfria.

Jag ska förtydliga att jag egentligen struntar i de stackare i Stockholm som har fördomar (de är i minoritet). Jämfört med att vara bög så har det oftast varit lätt att vara skåning.

Men det avslöjar något. Hur lätt vi människor har att generalisera. Ni som följer min blogg vet att jag aldrig skriver att polacker, greker etc är homofober. För med vilken rätt har jag att bunta ihop människor i ett land och tillskriva dem negativa egenskaper? Då är jag ju inte bättre än dem som gör så mot bögar och lesbiska.

I Malmö är Sverigedemokraterna populära bland många människor. Själv skulle jag gissa att om vi haft val idag december 2009 skulle sd fått 10-15 % av rösterna i Malmö. Men betyder det att Malmöbor generellt är rasister? Nej, givetvis inte.

För om något opinionsinstitut skulle frågat Malmöbor vilket parti de ogillar mest bland riksdagspartier och sd skulle nog en del högermänniskor välja s och en del vänstermänniskor m. Men mitt tips är att mer än hälften av Malmöborna skulle välja sd som det parti av betydelse i Sverige som de främst ogillar.

Det existerar ett annat Skåne. Det Skåne som hjälpte judiska flyktingar från nazismen i Danmark i början av 1940-talet. Det Skåne där politiker i Sjöbo, med Moderaterna som ledande parti, idag accepterar flyktingar i kommunen. Och det är inga protester trots att man accepterat flyktingar i många år.

Det Skåne som blev rikt bland annat p.g.a entreprenörer med invandrarursprung där företaget Felix kanske är det bästa exemplet. Det Skåne där influenser till Sverige oftast startat här.

Mitt råd till folk i Stockholm är följande. Om ni vill att det ska bli mer främlingsfientlighet i Skåne, ha då en retorik där man kallar alla skåningar för rasister. 1988 försökte man den taktiken mot folk i Sjöbo. Resultatet blev att de som var emot flyktingar blev ännu fler.

Om man menar det är fel att kalla alla turkar för att ha samma egenskaper så är det en gåta att så många inom politik och media accepterar det för andra grupper.

Skulle vi inte kunna enas om att vi alla har fördomar? Och att vi alla har ett ansvar för att bearbeta dem? Fördomar handlar inte bara om vanlig rasism och HBT-fientlighet utan även om att generalisera om kd-politiker, norrlännningar eller konservativa familjer i förorter.

Hade Skåne röstat som övriga Sverige hade vi inte blivit medlem i EU efter folkomröstningen 1994. Men en tydlig majoritet i Skåne röstade ja till EU, mer än i någon annan del av Sverige. Till de där främmande människorna i Spanien, Frankrike och andra länder.

Vi är många i Skåne som jobbar emot främlingsfientlighet. Men vi behöver inte något "stöd" från Stockholmare som generaliserar om skåningar. Tvärtom så gynnar det de grupper vi argumenterar emot.

Jag önskar mina bloggbesökare en trevlig helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar