fredag 3 juni 2011

HBT-kultur. Månskensvargen - Elvira Birgitta Holm.

Elvira Birgitta Holm är inte någon ny debutant. Hennes första bok blev publicerad redan 1974. Tidigare har det sällan varit ett tydligt homotema i böckerna men definitivt i de senaste. Jag kollade Zip från 2004.

Visst var den hyfsad men inte mer. Det bisexuella temat var tydligt, intrigen var intressant men jag skulle inte entydigt rekommendera boken. Det vill jag däremot göra nu. Holms senaste bok Månskensvargen (från 2009) är fascinerande. Udda. Definitivt udda. Men inte på något negativt vis. Tvärtom.

Månskensvargen utspelar sig på 1300-talet. Bara det är annorlunda. Om man ska förstå den här boken måste man konstatera att människorna drabbas av "den stora döden" (först senare kallades pesten för digerdöden). Sjukdomen kallades även för "svarta döden" för att många fick bölder på sin kropp som var blå-svarta.

Ung pojke och flicka möter varann - och avslöjar sina hemligheter.

Ett annat konstaterande som är viktigt är att på 1300-talet var det faktum att Gud existerar inte något som debatterades. Att hävda att Gud inte fanns var då ungefär som att någon idag skulle argumentera för att Sverige inte geografiskt är en del av Europa.

Ett tredje konstaterande är att annat än vaginala samlag ( i ett äktenskap) där mannen låg över kvinnan var en allvarlig synd. Även att klä sig i "motsatta könets kläder" var en svår synd.

I den här miljön möter Ylva, en ung flicka, en ung pojke. Mitt i ett område där annars de flesta har dött av "stora döden". Problemet är att tonårskillen inte kan tala, han är stum. Det blir komplikationer. De tolkar varandra fel. Men efterhand avslöjas deras hemligheter.

Det kan tyckas svårt att en författare naturligt ska koppla ihop homosexualitet och bisexualitet och att avvika från könsroller i en bok som utspelar sig på 1300-talet. Men i den här boken funkar det. Bland de böcker med HBT-tema håller jag ännu Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist för att vara bäst. Men "Månskensvargen" tävlar med flera andra om plats 2 på rankinglistan.

Det är nästan som om flickan och pojken, de som är huvudpersonerna, blir verkliga. Ibland är det som om man vill räcka ut handen och rufsa om den unge mannen i håret, han som varit med om mycket svåra saker. Tills man konstaterar att det bara är en figur i en bok.

Givetvis orsakar "svarta döden" mycket ångest och oro. Och även teologiska funderingar. Om Jesus dog för människors synder varför skickade då Gud ut en sjukdom som på vissa orter dödade alla? När de två ungdomarna ska relatera till sin saknad av döda anhöriga blir det tidlöst. Och något som är allmänmänskligt.

Det här är en av de bästa böckerna jag följt som har ett HBT-tema. Jag rekommenderar den. Och som bonus får du info om hur det var att leva på 1300-talet.

Jag önskar mina bloggbesökare en trevlig helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar