torsdag 30 juni 2011

Mail till Sdu, Unga muslimer, Unga katoliker och Syrisk-Ortodoca kyrkans ungdomsförbund.


Jag har ikväll skickat ett gemensamt mail till Sverigedemokratisk ungdom, Sveriges unga muslimer, Sveriges unga katoliker och Syrisk-Ortodoxa kyrkans ungdomsförbund. Hela förbundsstyrelsen från LSU, paraplyorganisation för ungdomsföreningar har fått kopia av mailet och även en del från RFSL-Ungdom, Ssu, Grön ungdom och Cuf som är medlemsföreningar i LSU.
Hej!

Folk från föreningarna LSU och RFSL-Ungdom har de senaste dagarna i media och i maildebatter ofta talar OM er och inte med er. Därför vill jag ger er själva en möjlighet att förklara era värderingar.

Till Sveriges unga muslimer, Svenska unga katoliker och Syrisk-Ortodoxa kyrkans ungdomsförbund.

1. Accepterar ni att samkönade relationer är förenligt med er religiösa tro?
2. Respekterar ni att folk i samkönade sexuella fasta relationer får vara medlemmar och få förtroendeuppdrag hos er?
3. Har ni rekommenderat muslimska respektive kristna samfund att välsigna och viga samkönade par? Om ja eller nej, varför eller varför inte?

Även Sdu kan givetvis besvara de här frågorna eftersom Sd som parti engagerar sig i Svenska kyrkan.

Men folk från Sdu kan även besvara hur ni definierar vem som är svenskt. Är etniciteten avgörande eller tycker ni att även en svart människa kan bli svens,

Folk från föreningar som LSU och RFSL Ungdom snackar ofta om hur viktigt det är med dialog. Själv ger jag nu folk från Sdu och tre religiösa föreningar möjlighet att utveckla sina attityder och värderingar här. Ni måste inte bli ense med LSU eller någon annan. Men istället för att prata OM er ger jag er möjlighet att själva avslöjar hur ni resonerar om samkönade relationer och vem som har rätt att betraktas som svensk.

De islamologer jag snackat med har hävdat att alla muslimska samfund i alla länder är homofientliga dvs emot samkönade relationer. Kanske någon från Sveriges unga muslimer kan avslöja om ni känner till något muslimskt samfund i något land som respektera samkönade relationer, kanske även är för att välsigna och viga samkönade par.

Själv är jag liberal, emot rasism, främlingsfientlighet, homofientlighet, antisemitism och islamofobi. Varje människa ska bedömas som individ., Det finns homovänliga individer inom de flesta grupper, även bland muslimer och sd-sympatisörer.

Med hopp om en debatt i sak som respekterar den mångfald av människor som jag bedömer som något positivt.

Mvh

Bengt

Uppdatering 1.

Till nya bloggbesökare vill jag göra några förtydliganden. Inte för att jag måste utan för att det är kul.

Jag är för en rättssäker och hyfsat generös flyktingpolitik. I princip är jag för den uppgörelse som träffats mellan Alliansen och Miljöpartiet.

Jag är positiv till de nya generösa reglerna för arbetskraftsinvandring.

Jag är för att samma regler ska gälla för byggande av moskéer och minareter som kyrkor och kyrktorn.

Jag är emot att förbjuda burka, eller heltäckande clownkläder för den delen, på offentlig plats. Däremot ska arbetsgivare och utbildningsansvariga ha rätt att förbjuda sånt inom sin verksamhet.

Där kanske jag förlorade några kompisar, men möjligen vann andra. Men det kan jag leva med. :-)


Uppdatering 2.

Jag vill passa på att förtydliga den här bloggens policy. Om någon vill sprida negativa generaliseringar om någon minoritetsgrupp, och till den delen klassar jag retorik om "massinvandring" och "islamisering", måste vederbörande ha med sitt fullständiga namn och helst även bild och mailadress tillgänglig om man klickar på kontot. Det gäller givetvis även för homofientliga kommentarer. Men av någon orsak är det oftare intoleranta kommentatorer som är anonyma än övriga kommentatorer. Det är fullt möjligt att kritisera Sveriges invandringspolitik nyanserat utan att låtsas som att varje problem i landet är orsakat av invandringspolitiken.


Uppdatering 3.

För er som besöker min blogg för att få mina kommentarer till att kd blivit för tvångssteriliseringar av transsexuella (från att tidigare tvekat) vill jag försäkra att jag garanterat kommer att fixa en bloggpost om det. Verbal spanking av kd-politiker utlovas.

Har även fått svar från Sdu om deras attityd till homosexuella och invandrare. Men har annat att göra i eftermiddag. Återkommer senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar