fredag 2 september 2011

Malmöpolis kallar homosexuella för "cancersvulst".


Först när jag kollade rubriken på en tidnings hemsida att en polis kallat homosexuella för "cancersvult" konstaterade jag att det nog tyvärr är en svensk polis. Att poliser i en del andra länder, som Ryssland eller Iran, sprider homohat är så vanligt att det inte skulle orsaka någon notis i en svensk tidning. Men än värre blev det när jag noterade att det var en polis i min egen hemstad, Malmö, som haft det synnerligen dåliga omdömet att sprida homofientlighet på sin arbetsplats, det ställe som är till för att skydda alla Malmöbor mot brott och kränkningar oavsett kön, etnicitet, sexuell läggning och annat.

Jeanette Larsson (bilden) är något så ovanligt som en polis som har civilkurage, även offentligt. Sydsvenska Dagbladet har idag en artikel om den senaste händelsen.
Jeanette Larsson, som är ansvarig för all hatbrottsutbildning inom Skånepolisen, överhörde en kollega prata med en polisaspirant i fikarummet dagen innan Jeanette själv skulle gå på semester i början på juli.

– "Jag tycker inte om det sätt hon lever på", sa han, "det står ju till och med i bibeln - de är en cancersvulst på samhället", berättar Jeanette Larsson.

– Jag blev iskall när jag hörde det. Jag blev skitförbannad och jag blev jätteledsen samtidigt. Jag hade två alternativ - antingen konfronterar jag honom eller så går jag därifrån, säger Jeanette Larsson.

Det blev det senare. Hon tog upp saken med sina chefer som inte riktigt tog saken på allvar, menar hon.

Händelsen polisanmäldes dock. Men ledningen, som upprättade anmälan, hade inledningsvis inte rapporterat ärendet som ett hatbrott, berättar Jeanette Larsson. Hon menar att det är ett solklart hatbrottsfall.

Det är framförallt polisen hantering av frågan som upprör henne.
– Att så många kan ha hanterat ärendet utan att upptäcka att det handlar om ett hatbrott.., säger Jeanette Larsson
Det här är givetvis fullständigt oacceptabelt. Men det som är positivt är att Jeanette säger ifrån. De flesta poliser skulle nog inte gjort det. Jag har själv mött Jeanette Larsson i samband med diverse Regnbågsfestivaler i Malmö. Hon är en människa som är lätt att få kontakt med. Är engagerad. Men har också på seminarier avslöjat att hennes engagemang inte alltid varit populärt bland en del överordnade.

2009 berättade bl.a. Svenska Dagbladet att Jeanette Larsson avslöjat rasistiska attityder inom Malmöpolisen.
Enligt Sydsvenskan hölls en kurs i beslagshantering för ett 50-tal medarbetare vid länskriminalen i Malmö våren 2008. På storbildsskärmen visade instruktören namn som skulle användas i övningen. Bland dem fanns Neger Niggersson och Oskar Neger. Några åhörare reagerade.

– Jag trodde inte det var sant, men jag tyckte synd om instruktören så jag väntade tills efteråt, säger Jeanette Larsson, polisinspektör på länskriminalens underrättelsetjänst, till tidningen.
Att en polis kallat homosexuella för "cancersvulst" har väl blivit en stor nyhet bland bloggare för främlingsfientliga och islamofoba Sverigedemokraterna, som är ett "bra parti för HBT-personer" enligt dem själva? Nej, givetvis inte. Hade det varit någon kollega till Jeanette Larsson som hänvisat till Koranen lovar jag att 10-15 sd-bloggare redan hade hänvisat till det. Nu är det en kompakt tystnad från det hållet. Senaste dagarna har jag konfronterat de mångkulturvurmare som tiger om muslimsk homofientlighet. Den debatten ska jag föra igen och igen.

Men lika viktigt är att konstatera att majoriteten av Sveriges religiösa homofober är kristna. Som likt polisen i Malmö hänvisar till Bibeln. Och ironiskt nog använder samma retorik som pastor Åke Green om "en cancersvulst i samhället". Och som den homofientliga kristna tidningen Dagen själv spridit på 1970-talet men även senare bagatelliserat. De homofientliga kläderna luktar lika illa om de sitter på präster som imamer eller rabbiner. Eller på en polis i Malmö.

Jag är emot att kollektivt skuldbelägga grupper. Och det ska jag inte heller göra mot Malmöpolisen. De flesta försöker göra ett bra jobb i ett tufft yrke. Men att det ännu är mycket att göra bland polisen, inte bara i Malmö utan även i övriga landet, för att få bort homofientliga (eller för den delen främlingsfientliga) attityder är tydligt. Om inte polisen kan vara tydligt för allas lika värde, hur ska då människor med förtroende kunna vända sig till dem?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar