fredag 7 oktober 2011

Välsignad.


Ibland så lämnar jag dagspolitiken och nyheterna och fokuserar på.... känslor.... relationer....filosofi....det där vi människor har att hantera. Varenda en av oss.
Jag önskar dig en välsignad advent.
Frasen avslutade ett mail från moderata riksdagsledamoten Walburga Habsburg Douglas (bilden) december 2007. Som kuriosa kan jag avslöja att hennes farfar var den siste kejsaren i Österrike-Ungern, ett land som förr var hyfsat viktigt i Europa.

Jag kontaktade Walburga när hon var ny riksdagledamot 2006. Vi hade till en början en diskussion om hon, som riksdagsledamot för Moderaterna i utrikesutskottet, skulle engagera sig för HBT-rättigheter. Hon förklarade att HBT-rättigheter är en del av de mänskliga rättigheterna men att det var inte något hon skulle fokusera på i sitt arbete. Även om jag givetvis var kritisk respekterade jag hennes ärlighet (en del riksdagsledamöter låtsas vara engagerade men gör sedan inget). Vi resonerade även om en könsneutral äktenskapslag. Där var vi inte överens för att uttrycka det milt.

Välsignelseritualen är som "ha det bra".

Men Walburga Habsburg Douglas framförde aldrig något homofobt argument. Hon förklarade att hon som katolik inte var för en könsneutral äktenskapslag, jag framförde mina argument. Och sedan kom det där mailet december 2007. Först tyckte jag det var besynnerligt att en katolik önskar mig en välsignad advent. Hon vet att jag är bög, eller måste väl gissat det. Men jag tolkade det sedan som en utsträckt hand. Även om vi är oense om en del önskar jag dig en trevlig december. Välsignelse? Vad betyder det? Jag har varit på besök i Svenska kyrkan, från och till, i många år.

Men det är först de senaste åren jag förstått vad välsignelseritualen på Svenska kyrkans gudstjänster består av. Först, varför är ritualen nästan sist? Precis innan folk ska lämna kyrkan. Därför att en präst i Svenska kyrkan vill framföra "Ha det så bra". Som vi människor ofta gör innan vi lämnar varann. Men i ett religiöst sammanhang blir det en välsignelse. Kanske "Herren vände sitt ansikte till dig" är viktigast i sammanhanget. Du blir sedd. Inte som någon anonym. Utan som människa. Även om jag identifierar inte mig som kristen konstaterar jag att det är budskapet.

Vi kan tycka vad vi vill om de religiösa ritualerna. Vi kan vara ateister, agnostiker eller religiösa. För en del år sedan hade jag nog avfärdat om någon önskat mig en välsignad advent. Men idag resonerar jag annorlunda. En del kristna har framfört "Gud välsigne dig". Någon muslim har efter att vi debatterat framfört In šaʾ Allāh, Vi måste inte hålla med dem. Men de menar väl.

Att Walburga Habsburg Douglas önskade mig en välsignad advent var något positivt. Kanske vi ska önska våra vänner välsignelse. Eller på vardagligt språk. Jag hoppas det går bra för dig.

Jag önskar mina bloggbesökare en trevlig helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar