fredag 4 november 2011

Kamp.


Ibland så lämnar jag dagspolitiken och nyheterna och fokuserar på.... känslor.... relationer....filosofi....det där vi människor har att hantera. Varenda en av oss.


Han blev 96 år, Axel Axgil (bilden), som avled förra lördagen. Från LGBT Danmarks hemsida.
Det er i stor sorg at LGBT Danmark, Landsforeningen for Bøsser, Lesbiske, Biseksuelle og Transpersoner, har fået meddelelse om, at foreningens stifter og mangeårige æresmedlem Axel Axgil er afgået ved døden her til morgen. Axel Axgil blev 96 år....

Axel Axgil kom selv til at betale prisen for arbejdet, da hans identitet snart blev afsløret af en journalist. Axel Axgil var ungdomspolitiker i Retsforbundet og sad med i byrådets ungdomsudvalg. Ved afsløringen blev han smidt ud af begge. Samtidig blev han smidt ud af det pensionat, hvor han boede, ligesom han blev opsagt fra sit job. Så kontroversielt var det, at være homoseksuel på det tidspunkt.

Axel Axgil fulgte nøje med i verden omkring Danmark og havde en livlig korrespondance med udenlandske aktivister. Forbundet var da også i begyndelsen nordisk, men efter få år skilte den svenske og norske del sig ud i selvstændige organisationer.
Axel Axgil var på 1950-talet med i det borgerliga mittenpartiet Restförbundet (som idag inte är kvar i parlamentet i Danmark). Men på 1950-talet var homofobin kompakt bland partier, frän höger till vänster. Både i Sverige, Danmark och andra länder. Även RFSL har i ett pressmeddelande kommenterad Axel Axgils bortgång.
Axel Axgil, då Axel Lundahl Madsen, var 1948 en av de personer som grundade den danska hbt-organisationen som nu heter LGBT Danmark. Från början hette organisationen Forbundet af 1948 och var en nordisk organisation. 1950 bröt sig den svenska delen av organisationen ut och blev självständig. Axel Axgil deltog i mötet den 21 oktober 1950 då RFSL grundades..
Även välkände brittiske HBT-aktivisten Peter Tatchell har i en artikel på Pinknews hyllat Axel Axgil.
Axel Axgil deserves great admiration from all LGBT people, Danes and humanitarians. A true hero, I salute him. He will live on through his extraordinary contribution to LGBT human rights. I feel very fortunate to have worked with him.
Har ni kollat programmet Så mycket bättre? I andra säsongens första program sjunger Laleh låten Just nu av Tomas Ledin. Hans låt handlar egentligen om livsglädje. Och i Lalehs version tillförs ett nytt perspektiv. Det kan tyckas vara besynnerligt att jag tipsar om den här typen av låt i en bloggpost om någon som avlidit. Men kolla videon med Laleh på Youtube. Och texten av Tomas Ledin.
Just nu, vill jag leva, just nu
Just nu, vill jag känna, just nu!

Känna luften i mina lungor
Känna blodet som pulserar
Känna ljuset i mina ögon
Känna tiden som passerar
Alla vi som är engagerade för HBT-rättigheter eller mänskliga rättigheter i övrigt vet att kampen i sig har ett värde. Jag var själv 2006 vid en homofestival i Riga i Lettland. Homofobin var betydande. Men sällan känner man sig så levande som när man kämpar för något viktigt.

Jag är liberal. Jag hyllar individens rättigheter. Varje människa ska söka sin egen lycka. Ingen får användas som medel för något annat. Men jag konstaterar också att vi människor ofta mår bättre om vi ibland jobbar för något större. För principer. Om människors lika rättigheter. Oavsett sexuell läggning, könsidentitet, kön, etnicitet, funktionshinder, religion, ålder och annat. Det gjorde Axel Axgil.

Det bästa vi kan göra för att hylla Axel är att fortsätta arbetet för mänskliga rättigheter för HBT-personer. Det är en win-win-situation. Vi känner att vi gör nytta. Och vårt arbete kommer andra till del.

Jag önskar mina bloggbesökare en trevlig helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar