måndag 2 juli 2012

Mp är ännu för viktig HBT-reform men tvekar s?




Jag har sedan 1998 gjort rapporter om partiernas åsikter om HBT-reformer vilket glädjande nog lett till att Dagens Nyheter i åtta år haft artiklar om mina rapporter i samband med Stockholm Pride. Ska som vanligt göra en HBT-rapport i sommar. Förutom riksdagspartierna kontaktar jag de partier utanför riksdagen som klarar följande krav.

1. Fick tydligt mer än 0,1 % i förra riksdagsvalet.
2. Har en HBT-politik.
3. Har en fungerande verksamhet på riksnivå.

Sveriges pensionärers intresseparti (spi) och Feministiskt initiativ klarar de tre kraven. Piratpartiet däremot bara kraven 1 och 3 men inte 2, de har ännu inte en konkret politik när det gäller HBT-reformer vilket givetvis är en allvarlig brist för dem. Annorlunda är det i Tyskland, där Piratenpartei har skaffat sig en politik inom många områden. De har också fått framgångar och får enligt senaste opinionsmätningarna 7-10 % och skulle då bli fjärde största parti i landet. I Sverige har Piratpartiet stöd av bara några promillen av befolkningen enligt opinionsmätningar.

Hittills har Moderaterna, Miljöpartiet, Folkpartiet, Centerpartiet, Vänsterpartiet och Feministiskt initiativ mailat  om vilken HBT-politik de är för 2012

S och mp otydliga i arbetsmarknadsutskottet om viktig reform.

För några veckor sedan kontaktade jag Socialdemokraterna och Miljöpartiet med anledning av att de två partierna inte reserverat sig i riksdagens arbetsmarknadsutskott 31 maj till förmån för att arbetsgivare och utbildningsansvariga ska bli skyldiga att aktivt förebygga alla sju diskrimineringsgrunderna i lagen mot diskriminering. Från mitt mail till mp.
.... Jag skrev som bekant ett mail till er för ca en månad sedan om att det är viktigt att s, mp och v reserverar sig i arbetsmarknadsutskottet för att arbetsgivare och utbildningsansvariga bör bli skyldiga att förebygga alla diskrimineringsgrunder i lagen mot diskriminering. Till min förvåning är det dock bara Vänsterpartiet som lämnat en reservation om det i betänkandet 2011/12 AU11 Diskriminering som har samband med kön ifråga om försäkringstjänster m.m.. Trots att både Socialdemokraterna och Miljöpartiet i flera år framfört att man har samma åsikt, d.v.s. att arbetsgivare och utbildningsansvariga ska, precis som tre utredningar föreslagit, vara skyldiga att förebygga alla typer av diskrimineringsgrunder i lagen....

Att den borgerliga regeringen (främst Moderaterna) i flera år förhalat genomförandet av den här viktiga reformen är illa nog. Att nu mp som är ett oppositionsparti och är fritt att reservera sig (regeringspartier är oftast bundna av kompromisser) ger stöd åt det i arbetsmarknadsutskottet gör saken än värre.... Men det minsta man kan begära är väl att mp (och s) står för sina åsikter i en reservation om man nu ännu tycker som man gjorde sommaren 2011. Vill förtydliga att jag vet att mp hade en egen reservation om strukturell diskriminering. Inget fel på den i sak men den nämnde inte förslaget om aktiva åtgärder för att förebygga diskriminering....

Mp lämnar förklaring.

Alf Karlsson, politisk handläggare i riksdagen för Miljöpartiet, svarade efter några dagar bl.a. följande.
.... Att vidta aktiva åtgärder är en åtgärd för att arbeta mot strukturell diskriminering men flera åtgärder kan vidtas. Mot den bakgrunden bedömdes V-reservationen vara för smal och inte alls täcka den bredd av åtgärder MP vill se. De kunde ju också ha anslutit sig till MP-reservationen men valde att inte göra detta. Svaren på dina frågor är således att MP anser att all negativ diskriminering relaterad till diskrimineringsgrunderna ska förebyggas, förhindras och bekämpas och att det krävs många olika åtgärder i det arbetet. Arbetsmarknadspolitiken är ett område där detta ske ske men det finns många fler områden där mycket behöver ske. Allt från rättspolitik till socialpolitik eller hälso- och sjukvård. MP:s politik när det gäller krav på aktiva åtgärder för att bekämpa diskriminering inom bland annat arbetslivet ligger således fast....
Jag kontrade sedan i ett nytt mail bl.a. följande.
.... Först vill jag förtydliga det är bra att Miljöpartiet ännu är för att arbetsgivare och utbildningsansvariga ska vara skyldiga att förebygga diskriminering.... Jag förstår att mp inte brydde sig om att yrka bifall till v-motionen i sin helhet, eftersom den till viss del berör samma sak som er egen motion. Däremot kunde mp anslutit sig till just den av v:s reservationer (i utskottet) som inte handlade om något annat än bifall till yrkande 2 i v-motionen (alltså den del som handlade om aktiva åtgärder mot diskriminering).

Ännu bättre vore givetvis om ni själv i er egen motion konkret tagit upp att arbetsgivare och utbildningsansvariga ska vara skyldiga att förebygga alla diskrimineringsgrunder i lagen. Det har ett värde i sig att vara konkret när det finns trJag har sedan 1998 gjort rapporter om partiernas åsikter om HBT-reformer vilket glädjande nog lett till att Dagens Nyheter i åtta år haft artiklar om mina rapporter i samband med Stockholm Pride. Ska som vanligt göra en HBT-rapport i sommar. e utredningsförslag lämnade senaste åren om den reformen. Men den här bristen från er är ju inte för sen att åtgärda framåt. I höst kan mp i någon av sina motioner mot diskriminering precis som v gjorde förra hösten ta upp det konkreta förslaget om aktiva åtgärder mot diskriminering för arbetsgivare och utbildningsansvariga. Jag hoppas ni tar till er det.
Socialdemokraterna har ännu inte besvarat mitt mail till dem trots två påminnelser men när de gör det redovisar jag det givetvis här på bloggen.


Uppdatering 1.

När jag förra året kontaktade riksdagspartierna svarade sex av dem att de är för att arbetsgivare och utbildningsansvariga ska bli skyldiga att förebygga alla typer av diskriminering. Bara Moderaterna och Sverigedemokraterna tvekade.

Uppdatering 2.

Det ena av Miljöpartiets språkrör, Åsa Romson, har idag hållt tal i Visby, vid Almedalsveckan.

– När unga tappar hopp om framtiden då tappar hela samhället sin framtidstro och det är då det är lätt att skylla krisen på romer, judar eller homo- bi- eller transpersoner. I Grekland skyller det nazistiska partiet Gyllene Gryning de ekonomiska problemen på invandrarna på samma sätt som vi hörde att ett av våra svenska partier gjorde här i går, sa hon med hänvisning till Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson.
Almedalveckan 2010 var det två partiledare-språkrör som hade med något positivt relaterat till homo- och birättigheter och/eller transrättigheter, Maria Wetterstrand (mp) och faktiskt Göran Hägglund (kd). Förra året var Maud Olofsson (c) ensam om att argumentera för det. Blir det fler än Åsa Romson i år som prioriterar HBT i sina tal?

1 kommentar:

  1. Bra att HBT nämndes av Romson i Almedalen, men såg du tidningarna? Vad jag såg så var det bara DN som nämnde den punkten... inte så bra betyg (av medierna).
    Jag nämnde detta som en kommentar över bloggar om Romson idag på min blogg. God ton enligt mig är att meddela de jag citerar att jag gjort det.
    http://bengtheld.blogspot.se/2012/07/mp-ar-annu-for-viktig-hbt-reform-men.html

    (Som kuriosa kan du även titta på mitt blogginlägg som heter Katolsk moral som tar upp HBT, vilket inte har nämnts i någon svensk tidning:
    http://varfor-bli-upprord.blogspot.se/2012/06/katolsk-moral.html )

    SvaraRadera