fredag 10 augusti 2012

HBT-kultur. Jan Magnussons hemsida om HBTQ-böcker.


Det här är inte en vanlig recension som jag brukar göra vissa fredagkvällar. Först kanske jag ska avslöja var jag hittade Jan Magnussons (bilden) hemsida om HBTQ-böcker. Bloggaren Bokbögen (vars hemsida är värt ett besök också) fick jag reda på av en slump när jag letade efter en viss bok. Och där hänvisade dels till bloggaren Tekoppen (även det är en site jag rekommenderar) som har en ordentlig lista på böcker med HBTQ-tema. Men trots många titlar där är det inget emot den sammanställning som Jan Magnusson gjort.

Det är nästan omöjligt att referera till bloggen för att ge den rättvisa. Jag började i maj att gå igenom titlarna från 1800-talet. För att göra det hanterligt har jag fokuserat på de böcker som getts ut på svenska. Har gjort en lista på böcker, jämfört med vilka som finns att låna på Malmö stadsbibliotek och som jag tycker verkar intressanta, och fått ihop en sammanställning på drygt 100 böcker jag planerar att låna. Men även övriga tusentals böcker, uppsatser etc. (som getts ut på svenska) har jag googlat och det har också gett information om vad som getts ut med HBTQ-tema sedan 1800-talet.. Först idag i augusti är har jag gått igenom hela listan som sträcker sig till 2007. Jan Magnusson bor i Göteborg och var en kort tid, 1991, också ordförande för RFSL-avdelningen där. 1986-1993 var han ansvarig för Rosa rummet, en verksamhet som fanns i flera RFSL-avdelningar förr. Bl.a. i den avdelning RFSL-Lund som jag blev medlem i 1990 när jag för första gången besökte något gayställe.

Stockholmsnorm inom HBT-kulturen.

Jan Magnusson kandiderade för Feministiskt initiativ i kommunvalet 2006 men har efter att jag kontaktat honom på Facebook idag meddelat att han lämnat partipolitiken och inte är medlem i något parti. Hur har hans arbete kunnat bli ignorerat? Det är en gåta att vad jag vet ingen från RFSL, Kom ut eller Qx skrivit om hans sammanställning av böcker. Jag har mer och mer blivit övertygad om att det finns en Stockholmsnorm i HBT-media. Jag har själv som Malmöbo noterat det men inte velat framföra teorin i egen sak. Men mitt tips är att en del HBT-engagerade utanför Stockholm mötts av en helt annan respons om de bott i city i Sveriges huvudstad och på helgerna mött folk i HBT-media. Det gäller för HBT-engagerade i Luleå, Östersund, Karlstad, Örebro, Norrköping, Halmstad eller Kristianstad. De finns och får ibland, pliktskyldigast, ett reportage i Qx och Kom ut. Men när tidningarna ska berätta "vad som händer i stan" (som om Sverige bara hade en stad) , tja då blir det introvert.

Att hans arbete inte lyfts fram tydligare i HBT-media är tragiskt. Festa på i Stockholm även efter Pride där, hitta lokalkrönikörer i andra städer. Men den dag ni på allvar ifrägasätter Stockholmsnormen som finns i hela samhället ska jag rapportera om det i en bloggpost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar