lördag 2 februari 2013

HBT-kultur. Samtal med djävulen - Inger Edelfeldt.


Inger Edelfeldts debutbok var Duktig pojke (1977), en roman som var tidig i svensk litteratur att behandla samkönad kärlek på ett positivt vis. Även Samtal med djävulen (2010) har delvis homosexuella relationer om tema. Från beskrivningen av boken.
Två män möts av en slump på ett tåg. Det är nästan ett halvsekel sedan de sågs sist och mötet utlöser ett skred av plågsamma, laddade minnen. Asger och Paul är kusiner och föddes in i en sträng frikyrklig församling i början av femtiotalet. På varsitt sätt har de präglats av sin livsfientliga uppfostran. Asger gjorde tidigt uppror och blev utstött ur kyrkan på grund av sitt leverne och sin sexualitet. Paul stannade kvar och beklagar den frisinnade anda som numera råder i hans församling. Asger, nu nykter alkoholist och diakon, märker att Paul har något han vill bikta, och en trevande kontakt återupptas. Tveksamt inbjuder han den bekymrade kusinen till ett par dagars vistelse i familjens gamla sommarhus vid havet. Där ställs de stora frågorna om skuld, ondska, godhet och försoning på sin spets. Finns det situationer där förlåtelse är omöjlig? Vad är synd? Vad menar man när man kallar någon för djävulen? Och vad kan bli följden när vårt själsliv splittras i oförenligt svart och vitt, synd och renhet, godhet och ondska?
Sanningssökande, skuld och förlåtelse.

Från sid 56-57 i boken..
Asger säger: "Känner du dig hotad av mig, tror du att jag vill åt dig på något vis?"

"Det är bara det", säger Paul med vass, liksom slipad röst, "att såna som du alltid tror att alla har sånt inom sig. Och att ni inte vill tro på det, när andra säger att de inte har såna känslor."

"Låt oss då bli lite precisa. Jag gissar du talar om det som brukar kallas ho-mo-sex-u-a-li-tet. Eller synd som du brukar föredra. en cancersvulst på samhällskroppen, som somliga har uttryckt saken."

"Vad kallar du det själv, säger knivrösten, rösten hos en som är inställd på att avslöja allt som fienden har för sig och att för all del inte bli lurad"

"Jag önskar jag slapp kalla det något. Och om jag måste, kallar jag ´det´ en del av mitt känsloliv. Inte nåt som jag har behov att stoppa i en liten låda för sig. Och jag har absolut inte påstått att det är en del av ditt"
Samtal med djävulen är en av de bästa böcker jag läst som haft religiöst tema, här frikyrklighet. I ett drama, som närmast blir en Ingmar Bergmansk uppgörelse, dras huvudpersonerna till ett sanningssökande som för en av dem slutar med en fruktansvärd bekännelse och som får ett fruktansvärt resultat. När människors mörker kommer fram måste de båda huvudpersonerna ta ställning till synd, skuld och skam men också förlåtelse, av andra och sig själv.

Jag önskar mina bloggbesökare en trevlig helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar