måndag 12 maj 2014

HBT-kultur. HBTQ böcker bortom normen - Sebastian Lönnlöv.



Ni som följer min blogg känner till att det blir en del bokrecensioner. Min ambition är att ha koll på relativt nya böcker med HBTQ-tema. Och även gamla men de recenserar jag inte. För att få tips om böcker har jag bl.a. kollat bloggen Tekoppens tankar. När jag lånade HBTQ - böcker bortom normen (2014) av Sebastian Lönnlöv kände jag inte till att hen även är ansvarig för den bloggen.

Den första gedigna sammanställningen på svenska av böcker med HBTQ-tema var väl HBT -speglat i litteraturen (2009) av Dodo Parikas. Det här är en värdig uppföljare. Dels är innehållet i de två böckerna delvis annorlunda, dessutom finns i HBTQ - böcker bortom normen med mycket som getts ut senaste 5 åren.

I de första kapitlen finns en historisk genomgång av litteratur som idag skulle kunna definieras ha en koppling till HBTQ. Från antiken fram till 1990-talet. Det mesta har kommenterats tidigare men här finns en del info jag inte kände till. I resten av boken delas den in i olika teman, kapitlen heter HBTQ-historia, barnböcker, queer, bi, trans, kärlek mellan kvinnor, kärlek mellan män och alla bokstäver (det sistnämnda är alltså H, B, T och Q). Där lämnas tips om ca 400 böcker, främst från de senaste 20 åren, och en kort information om dem.

I boken finns det några få faktafel, ett exempel är att Sebastian hävdar att HBT-begreppet bildades i början av 1990-talet när det kom till först ca 10 år senare. Men det är bara kritik i marginalen. Det här är en bok jag vill rekommendera till varje människa som är intresserad av litteratur med HBTQ-tema.

1 kommentar:

  1. Tack för fin recension! Du får gärna mejla över resterande faktafel så blir jag lite vidareutbildad på köpet :)

    SvaraRadera