fredag 27 juni 2014

Plötsligt blir RFSL en angelägen förening.


För första gången på många förstår jag på allvar varför jag 1990, som nyutkommen bög i Lund, blev medlem i RFSL. För mig var det självklart då. Visst betydde det billigare inträde till en del RFSL-fester (och är man drygt 20 år är det en god orsak om någon ) men det handlade om så mycket mer också. Om kampen för allas lika rätt och värde. Vi i homorörelsen (som det hette då) hade verkligen något att jobba för. Och ibland emot - fördomar och okunskap. Från Expressen.
Hockeyettanklubben Kiruna IF bryter ny mark. Under torsdagen presenterade man sin nya satsning och ställningstagande: Att bli en mer HBTQ-vänligare och mer jämlik förening "i en manligt dominerad idrott och i en manligt dominerad stad". En förening öppen för alla – oavsett bakgrund, oavsett sexuell läggning.

– Det är ett väldigt stark ställningstagande för mångfalden och acceptansen. Vi känner att vi kan göra skillnad och vi vill göra det ordentligt, säger Mikael Lasu, spelare och varumärkesansvarig i Kiruna IF, till NSD.

"Helt galet" Som del i satsningen kommer klubben att genomgå en så kallad "HBT-certifiering", och föreningens a-lagsspelare kommer bland annat att bära en ny, regnbågsfärgad matchtröja.
Jag är principiellt positiv till RFSL:s HBT-certifieringsprocess. Men visst kan man ibland tycka det blir något för "politiskt korrekt". När en arbetsplats på Södermalm i Stockholm ska visa att de är HBT-vänliga. Men här handlar det om ett ishockeylag i Kiruna. Vad man än kan anklaga hockeylag i Norrland för är det förmodligen inte PK som blir den främsta beskyllningen.

Plötsligt bränner HBT-certifieringen från RFSL till och blir angelägen (jag fattar givetvis att det varit viktigt även på andra ställen). Plötsligt fattar jag igen, som medelålders man, varför jag en gång som ung gick med i RFSL (även om jag lämnade föreningen för en del år sedan).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar