fredag 5 september 2014

Absurd okunskap från Fredrik Reinfeldt (m) om transpersoner.


En av riksdagens partiledare förklarade i en intervju igår att han inte använder ordet "hen" och "för mig finns det bara två kön". Vem tror ni det var?

Hade jag inte visst det hade jag gissat att det måste vara Jimmie Åkesson (sd). Möjligen Göran Hägglund (kd) men att han förmodligen inte skulle formulera sig så plumpt emot transpersoner även om han är konservativ.

Men den som lämnade kommentarerna var Sveriges statsminister Fredrik Reinfeldt (bilden). Ordförande för Moderaterna som senaste 10 åren fått en tydligt HBT-vänlig politik generellt och vars HBTQ-politiske talesperson Olof Lavesson låtsas är "Sveriges HBTQ-vänligaste parti".

Reinfeldt känner tydligen inte till att det finns intersexuella.

Först vill jag förtydliga att det givetvis är frivilligt att använda "hen". Hade Reinfeldt bara kommenterat att han brukar använda "hon eller han" hade jag aldrig publicerat den här bloggposten. Men om någon transperson ber Reinfeldt att bli omnämnd som hen ska han då kommentera "det vill jag inte, du får välja antingen han eller hon"?

Moderaternas ordförande har i andra sammanhang hävdat att han är HBT-vänlig men han tycks alltså inte själv fatta vad T betyder, alltså transpersoner. För det första har Reinfeldt fel även formellt, det föds varje år barn som är intersexuella, som inte har några tydliga könsorgan åt ena eller andra hållet. Men det finns också ett socialt kön, alltså det som människor visar utåt oavsett hur den egna biologiska kroppen är. De flesta av oss är cis-personer, alltså det biologiska och sociala könet sammanfaller, folk som inte är i den situationen kallas transpersoner. En del identifierar sig varken som man eller kvinna, vissa identifierar sig som både-och. Att jag ska behöva förklara det här 2014 för moderatpolitiker som kallar sig HBT-vänliga är absurt.

Men Reinfeldts okunskap stannar inte där. Han tror att hen måste användas i betydelsen att någon varken är man eller kvinna. Men vi är många som använder "hen" oftast som en förenkling istället för det mer otympliga "han eller hon" eller för den delen "vederbörande".

Hade förmodligen inte betett sig så om samer.

Jag är även kritisk emot att Peter Wolodarski, Dagens nyheters chefredaktör, i intervjun med Reinfeldt sitter och fnissar om vad en del transpersoner vill bli kallade. Förmodligen skulle han aldrig gjort det om det handlat om att samer vill bli kallade för samer och inte för "lappar". Samma respekt borde han visa emot transpersoner.

Från 8,45 in i videon. Mina egna kommentarer inom parantes.
Peter Wolodarski: Om du har en förstagångsväljare framför dig... och hon eller han eller hen, vad säger du förresten?
Fredrik Reinfeldt: Hon eller han tycker jag. För mig är det fortfarande två kön. (vissa i publiken skrattar)
Peter Wolodarski: Men inte för Stefan Löfven?  (Wolodariski själv fnissar)
Fredrik Reinfledt: Ja, man får tycka annorlunda men nu är det så (Wolodariski fnissar igen)
M är emot eller tvekar om flera transreformer.

Men det här visar återigen att Moderaterna har en hemläxa att göra för att faktiskt fullt ut bli för en transvänlig politik. Det är bra att de för ca en månad sedan blev för att transpersoner bör få samma juridiska skydd emot hets och hatbrott som bl.a. homosexuella och bisexuella. Men ännu tvekar m om att sänka åldersgränsen för juridiska könsbyten. De tvekar om det bör införas ett förbud i regeringsformen emot diskriminering p.g.a. könsidentitet. De tvekar (som enda riksdagsparti tillsammans med Sverigedemokraterna) om arbetsgivare och utbildningsansvariga ska förbygga alla diskrimineringsgrunder i lagen även bl.a. könsidentitet.

Och Moderaterna är emot att införa ett tredje juridiskt kön.  Och när man hör Reinfeldts sunkiga kommentarer om "hen" och "vi har bara två kön" är det sistnämnda kanske inte så konstigt.





6 kommentarer:

  1. Hallå, nu tycker jag att denhär bloggen uppvisar viss okunskap om transpersoner och intersex. Transpersoner inte inte personer som identifierar sig om inget av man/kvinna eller bådeoch. Många transpersoner (kanske de flesta) definierar sig som män eller kvinnor. Vissa transpersoner (kallas ofta intergender/agender/genderfluid) definierar sig som båda/inget eller flytande kön.

    Intersexpersoner definieras inte av hur våra könsorgan ser ut. Det föds tusentals intersexpersoner varje år. Vi kan ha olika typer av genetiska eller anatomiska variationer som göra att vi skiljer oss från könsnormen. tex XXY-kromosomuppsättning, ovotestis, AIS, etc. Det behöver inte synas på utsidan alls.

    SvaraRadera
  2. Intersexpersoner kan dessutom leva som eller definiera sig som män eller kvinnor. Men du har rätt i att det inte bara finns två kön!

    SvaraRadera
  3. Hej anonym!

    Jag tar fighten varje vecka för transpersoner, de må kalla sig vad de vill.

    Din anklagelser är helt grundlösa av den enkla orsaken att du läst min bloggpost något slarvigt. Men det kan också vara så att jag ibland inte varit tillräckligt tydligt. :-)

    "Många transpersoner (kanske de flesta) definierar sig som män eller kvinnor. Vissa transpersoner (kallas ofta intergender/agender/genderfluid) definierar sig som båda/inget eller flytande kön."

    1. Jag har aldrig sagt att alla intersexuella personer måste ha kännetecken på utsidan, jag bara hävdade att det finns de som har det och att Reinfeldt har fel att det bara finns två kön. Det här var en bloggpost, inte en vetenskaplig uppsats om intersexualitet. :-)

    2. Jag skrev.

    "De flesta av oss är cis-personer, alltså det biologiska och sociala könet sammanfaller, folk som inte är i den situationen kallas transpersoner. En del identifierar sig varken som man eller kvinna, vissa identifierar sig som både-och. Att jag ska behöva förklara det här 2014 för moderatpolitiker som kallar sig HBT-vänliga är absurt."

    Jag har här tagit med att EN DEL transpersoner inte identifierar sig som man eller kvinna.

    Notera. EN DEL.

    Och jag vet min rubrik till den här bloggposten är generaliserande och inte fullständig. Och jag resonerade just om det när jag skulle välja rubrik. Men till sist är en rubrik till främst för att locka läsare, inte att vara 100 % nyanserad. :-)

    Och det här ett problem ibland när jag skriver bloggposter. Å ena sidan vill jag att bloggposten ska vara lättläst och hyfsat kortfattad (mina bloggposter blir ibland trots det ganska långa) å andra sidan hur exakt man ska vara vetenskapligt. Det där är en avvägning jag ofta gör (och som jag tror många journalister och andra bloggare ofta också gör).

    SvaraRadera
  4. Fokus i den här debatten är dock om det bara finns två kön. Har Reinfeldt rätt eller fel där? Jag välkomnar åsikter. Ni vet vad jag tycker. :-)

    SvaraRadera
  5. Hej Bengt! Sorgligt med Reinfeldt. Antingen är han en "sovhjärna" eller så flörtar han med den värdekonservativa falangen inom moderaterna för att inte tappa röster därifrån till SD.

    SvaraRadera
  6. Hej anonym!

    Ja, man kan ju bara spekulera till Reinfeldts motiv till sin kommentar. Han var ju givetvis medveten om att det där var en viktig sändning som skulle spridas i media.

    Reinfeldt har ju aldrig tidigare vad jag vet kommenterat ordet hen. Och som jag skrev om han framfört att han själv föredrar han eller hon hade jag aldrig skrivit den här bloggposten. Folk måste givetvis få välja hen eller andra nyare ord om de vill (jag själv skriver "man" istället för "en" eftersom jag tycker det senare är språkligt fult, men jag vet att jag säkert är påverkad av omgivningen). Det är alltså inte Reinfeldts avvisande av ordet hen i sig som är intressantast utan hur han motiverar det.

    Flirtar han nu med konservativa sympatisörer? Det är svårt att avgöra. Men notera att frågan kom oförberedd till Reinfeldt, om folk på Moderaternas kansli resonerat om hur de skulle ställa sig till om han fick frågan om "hen" vet jag inte, men förmodligen är det inte vad de främst resonerat om inför partiledarintervjuer.

    Men jag tror att du kan ha rätt. Reinfeldt är givetvis ingen transfob. Men det här känns lite som ett spel för att försäkra om att även om Nya Moderaterna är HBTQ-vänliga håller de spärrarna emot nymodigheter som "hen". Att distansera sig även från deras alliansvänner inom fp och c.

    Men oavsett det är det beklagligt.

    SvaraRadera