måndag 8 september 2014

Enligt Avpixlat och vissa sd-politiker är jag inte svensk.



Jag har alltid betraktat mig svensk. Har bott det i det här landet i hela mitt liv.

Men nu har Avpixlat berättat för mig att jag inte är det. Svensk alltså.

Jag brukar inte kolla den främlingsfientliga hatsiten så orsaken till att jag känner till det här är p.g.a. en artikel av Niklas Orrenius i Dagens nyheter från i lördags.
.... Så även efter den 2 juli i år. Då publicerades artikeln ”Svenskar nu i minoritet i Malmö”. Texten beskrev den ”skrämmande utvecklingen” i Malmö ”där nu alltså svenskarna är i minoritet”. Björn Söder, SD:s partisekreterare, kommenterade på sin Facebooksida: ”Svenskar nu i minoritet i Sveriges tredje största stad”. SD Stockholms ordförande Christoffer Dulny upprepade Söders ord och skrev att ett ”folkutbyte” var på gång i Sverige.

Hur räknar då Avpixlat? Jo, som stöd för uppgiften anges Statistiska centralbyråns siffror om befolkningen i Malmö. Där kan man se att 31 procent av Malmöborna är födda utomlands. 60 procent av denna grupp är svenska medborgare – ändå kan ingen enda av dem betraktas som svensk, enligt den här logiken. En av många som faller bort är Malmös kommunalråd Ilmar Reepalu. Han kom till Sverige som spädbarn när hans föräldrar flydde det Sovjetockuperade Estland 1944. Reepalu, svensk medborgare som växt upp i Motala och som på 60-talet gjorde militärtjänst som kustjägare, är inte svensk, enligt Avpixlat.

Men inte nog med det. För att få till ”svenskar i minoritet”-vinkeln måste man även sortera bort varenda Malmöbo med minst en utlandsfödd förälder. Ilmar Reepalus Malmöfödda barn? Inte svenskar. Mikael Wiehe? Inte svensk, pappan föddes i Danmark. Zlatan Ibrahimovic, Sveriges landslagskapten? Inte svensk – hans föräldrar är födda utomlands. 86 procent av Malmös 313 000 invånare är svenska medborgare. Men om man räknar bort svenskar som Reepalu, Wiehe och Ibrahimovic – ja, då stämmer det att svenskar är i minoritet i Malmö. 50,2 procent av Malmöborna har nämligen en sådan ”utländsk bakgrund”....
Christoffer Dulny har lämnat anonyma rasistiska kommentarer på bl.a. siten Avpixlat.

Min pappa är född i Sverige. Min mamma föddes i Finland och kom till Sverige som "krigsbarn" 1943. Hon var ett spädbarn och har inte lärt sig finska senare för övrigt. Men det där räcker, att bara en av mina föräldrar är från Sverige, för att Avpixlat och vissa sd-politiker ska definiera mig som icke-svensk.

Just Christoffer Dulny som kommenterade att det är ett "folkombyte" i Malmö är nu aktuell genom att det avslöjats att han anonymt lämnat rasistiska kommentarer just hos bl.a. siten Avpixlat. Han är ordförande för sd i Stockholm. Björn Söder är partisekreterare i sd.

Givetvis känner jag till att enligt statistiken har jag invandrarbakgrund eftersom definitionen är att en person ska vara född utomlands eller minst en av föräldrarna vara det. Hade sd kommenterat att jag (och andra i min situation) inte är etniska svenskar hade jag tyckt det varit udda men statistiskt är det så. Men tar man bort det där etniska och hävdar någon inte är svensk får det en annan betydelse.

Vem ger främlingsfientliga sd-politiker och Avpixlat rätt att definiera mig som icke-svensk? Jag har bott i Sverige hela mitt liv och har en svensk identitet. Men det är tydligen inte tillräckligt för dem.

Absurt.

Uppdatering 1.

Nya opinionsmätningar publiceras idag inför riksdagsvalet på söndag.















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar