tisdag 23 september 2014

Jag var med och avvärjde ett hatbrott emot två muslimska kvinnor.



För första gången i mitt liv har jag varit med om att avvärja ett hatbrott. En sd-sympatisör trakasserade muslimska kvinnor.

Stod vid busstationen vid Värnhems torg i Malmö ikväll. En kraftigt berusad man kom fram till en medelålders man precis bredvid mig och frågade "vad tycker du om Sverigedemokraterna"? Jag såg först inte hur full han var och eftersom jag hade tråkigt i väntan på bussen gick jag fram och kollade med honom varför han frågar främmande människor om det. Och om han själv är sverigedemokrat. Han kommenterade "ja, jag är sverigedemokrat för jag vill ha ut de som förstör vårt land". Visste spontant inte hur jag skulle reagera men frågade "men tycker du alla invandrare är dumma". Han svarade "nej".

Han drog i deras kläder.

Han såg två svarta kvinnor i slöja gå förbi och det triggade honom till att aggressivt fråga dem "vill ni ha min ölburk eller plånbok". Han sträckte fram sin ölburk i ena handen och sin plånbok i den andra. De muslimska kvinnorna svarade lugnt att de har pengar och inte vill ha öl. Då gick han fram och drog i deras kläder.

Där gick min gräns. Jag bara inte tål att folk blir trakasserade vilka de må vara. Jag gick fram till honom och försökte lugna stämningen och sa till honom "du får lov att tycka invandringspolitiken är fel men det ger dig ingen rätt att trakassera de här kvinnorna, det är inte deras fel, vänd dig till politikerna istället om du tycker invandringspolitiken är fel". Jag drog också i hans jacka för att han inte ytterligare skulle trakassera kvinnorna. Han började då hota mig och jag lyfte handen emot honom och sa skarpt "du hotar inte mig". Just då kom polisen (de var i närheten och hade fått signaler om situationen) och tog hand om honom.

Drastisk situation.

Jag förklarade för de två kvinnorna att de flesta svenskar inte tycker som mannen, att det är ok att trakassera invandrare. Efter en stund när det blivit lugnare kommenterade jag också till dem "förresten är jag homosexuell, jag vet att många muslimska samfund inte respekterar det men jag har träffat muslimer som tycker homorelationer är ok". Kvinnorna kommenterade "vi har inget emot homosexuella, självklart kan muslimer vara homosexuella, det är bara Gud som kan döma någon".

En drastisk situation. Visst var mannen kraftigt berusad men det är bara delvis en förklaring, aldrig en ursäkt.

Vill förtydliga att jag på inget vis hävdar att mannen är representativ för sd-sympatisörer. Sedan 2002 har stödet för sd varit betydligt högre i Malmö än i riket som helhet. Men i år fick sd 13,7 % här, bara en procentenhet högre än i hela Sverige. Av Skånes 33 kommuner var det bara i Lund och Lomma som stödet för sd var lägre än i Malmö

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar