torsdag 25 september 2014

Nyvalda ledamöter som gjort något bra eller dåligt inom HBTQ-politiken? Tipsa.



Efter varje val blir det många nya riksdagsledamöter. Jag har personligen snabbt granskat de som är från Kristdemokraterna, det ledde till en bloggpost du kan hitta här. Avslöjade att en kd-ledamot hånat fotbollsspelaren Anton Hysén för att han kommit ut som bög och media berättat om det.

Kommer göra en granskning inom närmaste dagarna när det gäller Sverigedemokraternas nya ledamöter. Orsaken till att jag väljer just kd och sd är givetvis för att de har den sämsta HBTQ-politiken bland riksdagspartierna och haft flest politiker senaste 10-20 åren som lämnat HBTQ-fientliga kommentarer.

Teoretiskt skulle jag kunna googla alla nya ledamöter från Socialdemokraterna, Moderaterna, Miljöpartiet, Centerpartiet, Vänsterpartiet och Folkpartiet. Men även om man googlar snabbt (och kollar vidare om man hittar något) och bara ägnar 10 minuter i medel till varje nyvald ledamot så tar det säkert 20-30 timmar totalt.  Den tid jag ägnar mig åt HBTQ-politik är begränsad. Jag bedömer att det inte är effektivt att jag går igenom varje nyvald ledamot i relation till hur jag kan använda den tiden åt annat HBTQ-politiskt arbete.

Men det är just här du kan hjälpa till. På riksdagens hemsida finns alla ledamöters (efter valet) namn och vilken valkrets de kommer ifrån publicerade. Du kan göra mig den tjänsten, om du vill, att snabbt kolla och googla de som är från där du bor. Och kanske även från några grann-valkretsar. Några google-tips är "homosexuella" och "namnet på riksdagsledamoten", "HBT" och "namnet på riksdagsledamoten".

Du kan tipsa mig både om det är någon av dem som gjort något positivt eller negativt inom HBTQ-politiken. Det är möjligt för dig att maila mig

heldbengt@hotmail.com

Du har rätt att vara anonym om jag publicerar något på min blogg efter ditt tips, även om det framgår av ditt mail vem du är.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar