måndag 20 oktober 2014

Idag besökte jag en sexklubb där medelåldern var ca 60 år.


Det var med viss tvekan jag besökte Taboo, Malmös största porrbutik, idag. Åkte med bussen till Möllevångstorget, fram tills jag kom dit (ca 14.30) fanns det en återvändo. Men där måste jag bestämma mig, skulle jag gå till porrbutiken och Safe sex-kampanjen eller köpa billiga grönsaker på torget. Båda evenemangen slutade 15.00. Jag valde det förra. Kände mig nästan som James Bond på ett besök i ett nytt äventyr. Jag hade kollat infon från RFSL-rådgivningen i Skåne.
Tre måndagar i oktober gästar Safe6 Taboo sexshop i Malmö med vår kondombar och möjlighet till anonymt hivtest med snabbsvar. Vi snackar säkrare sex, kondomer och bjuder på en lunchbaguette. Vi är på plats 6, 13 och 20 oktober mellan klockan 13-15. Adressen är Södra Förstadsgatan 81 i Malmö. Alla killar som snackar med oss får en fribiljett till cruising i källaren.
Mötte Niklas Eriksson (bilden) och vi var båda gayaktivister redan i början av 1990-talet i sydvästra Skåne så jag känner honom väl. Han förklarade att de fått bra respons de tre måndagar de varit där. Män som har sex med män har fått möjlighet att göra anonyma hiv-test och få tips om säkrare sex. De bjöd på en delikat lunchmacka. Lämpligen kallad baguette (vissa använder det ordet för en manlig kroppsdel).

"Varning" som kan få motsatt verkan.

RFSL rådgivningen i Skåne erbjuder även i övrigt hiv-tester (de har tystnadsplikt). De har kuratorsverksamhet för de som vill ha någon att samtala med. Och de har en en egen hemsida Safe 6. De "varnar" för att den har explicit sexuellt material men jag tror att för många män som gillar män får den "varningen" en motsatt verkan. :-)

Efter att ha tagit foton och skaffat info från Niklas fick jag min fribiljett. Jag lämnade in min väska i ett skåp och gick sedan in i "cruising area". Det finns massor av bås där p-rullar visas. Det är heteroporr och bögporr. Du kan snabbt klicka via gamla hederliga knappar till en annan film.

Säkert ca 60 år i medelålder bland besökarna.

Det jag reagerade mest över var den höga medelåldern, säkert var den ca 60 år bland de som var där. Jag var en av få som var yngre än 50 år. Men kanske det inte är så konstigt egentligen. Fram till 1980-talet var sådana här anonyma kontakter alternativet för många män som gillar män. Ju mer anonymt desto bättre - då var risken mindre att någon annan skulle få veta att någon gillade ha sex med män och inte ville berätta det för sin omgivning.

Dagens unga män (om man ska generalisera, det finns många undantag) som gillar män träffas ofta via internet, de lever i ett samhälle där homosexualitet generellt är accepterat och tycker det är konstigt att de ska behöva gå på sådana här ställen med anonym sex. Och det visar att homosexuella och heterosexuella egentligen inte är så olika - när vi är i samma sociala omgivning.

På något vis har tydligen vissa sådana här sex-klubbar blivit ett reservat för män som tänder på diskursen (för att använda ett vetenskapligt begrepp) att homosexualitet är tabu. Just det anonyma, det "förbjudna" har ännu en lockelse. Precis som när de var unga för 30-50 år sedan.

Vi måste kunna tala om hiv.

För alla som jobbar med säkrare sex bör man förhålla sig till att gruppen män som har sex med män är diversifierad. Och orsaken till att jag publicerat den här bloggposten är givetvis inte främst för att berätta om mina erfarenheter idag. Utan att lyfta diskussionen om säkrare sex. I princip varje vecka får en man som har sex med män i Sverige hiv.

Det finns bara ett hyfsat säkert skydd. Och det är kunskap. Om säkrare sex och hur man förhindrar att man själv eller någon man har sex med får sjukdomen. Visst har bromsmediciner (mediciner som förhindrar att hiv övergår till aids) gjort att folk (i Sverige) inte dör av hiv idag. Men stigmat emot hiv-positiva finns där. Och biverkningarna av bromsmediciner.

Och vi har alla ett personligt ansvar för säkrare sex. Myndigheter måste göra sitt men det egna ansvaret kan aldrig delegeras bort.

På 1990-talet fanns det en slogan.

Have fun - be safe

Det gäller även idag.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar