torsdag 9 oktober 2014

Ljög s-politikern Jamal El-haj om homovigsel i Malmö moské?


Mailade igår Jamal El-haj om homofientlighet i muslimska samfund. Han är ledande politiker i Socialdemokraterna i Malmö. Hade plats 4 på valsedeln i riksdagsvalet och eftersom s fick tre mandat från Malmö betyder det att El-haj bli riksdagsledamot om någon av de tre första på listan avgår eller är långvarigt frånvarande.
För några år sedan publicerade jag en bloggpost om att en nämndeman för Socialdemokraterna, Ayoub Chibli, flera gånger skriftligt hävdat att "homosexualitet är ondskans begär". Socialdemokraterna är idag ett tydligt HBTQ-vänligt parti. S i Malmö har trots det här allvarliga problem lokalt när det gäller homosexuellas och bisexuellas rättigheter. Kommunstyrelsens tidigare ordförande Ilmar Reepalu (och förmodligen även hans efterträdare Katrin Stjernfeldt) har haft nära kontakter med imamer som vägrar fördöma avrättningar och tortyr mot homosexuella och bisexuella i Irak. Skamligt.

Från en artikel i Skånska dagbladet. Al-Muntadar-moskén i Malmö är en del av just ayatolla Ali al-Sistanis organisation. Moskén ägs av den europeiska grenen av rörelsen, vilket också bekräftas av församlingen. Det var hit kommunstyrelsens ordförande Ilmar Reepalu (s) och kommunstyrelseledamot Jamal El-Haj förlade ett strategiskt valmöte i september förra året.

Alla muslimska samfund i alla länder är homofientliga d.v.s. emot samkönade relationer. Förutom ett fåtal som startats av HBTQ-muslimer själva, tydligen finns det en homovänlig muslimsk församling i London också. I övrigt är homofientligheten kompakt bland muslimska samfund. Homofientliga är även de flesta kristna och en del judiska men där är situationen mer blandad. Sedan är en del muslimska individer homovänliga och det är HBT-vänliga muslimska föreningar i några länder.

Socialdemokraterna i Malmö har, med rätta, kritiserat Sverigedemokraternas främlingsfientlighet och islamofobi. Men när ni inte riktade tydliga krav mot Ayoub Chibli att han skulle lämna sitt nämndemansuppdrag (jag vet att ni inte kan avsätta honom), inte tydligt framfört er HBT-vänliga politik även i kontakter med imamer, i muslimska samfund och i områden som Rosengård förlorar ni all trovärdighet i debatten med sd.

Det är inte främlingsfientligt att ställa samma krav på muslimer som på kristna. Tvärtom är det främlingsfientligt att ha lägre förväntningar på muslimer än på kristna. Basta!

Nu hade ju den här storyn kunnat sluta där. Jag hoppas och tror att Chibli inte nomineras till något nytt uppdrag. Men kritiken emot er s-politiker för att ni inte kunde offentligt kräva att han skulle avgå kvarstår. Ni har ju ingen som helst trovärdighet kvar om ni skulle kräva sd-politiker avgår efter grovt intoleranta kommentarer.

Några dagar före riksdagsvalet var jag på Södervärn. Jag hade med mig informationsblad med en sammanfattning om den senaste HBTQ-rapporten jag gjort. Jag gav ett exemplar till valstugan men såg också Jamal El Haj. Han är inte vilken s-politiker som helst utan är förste ersättare för s i valkretsen för Malmö kommun efter valet. Han kan alltså bli riksdagsledamot närmaste åren om någon av de tre före avgår eller är långvarit borta från sitt jobb. Jamal El-Haj fick ta emot min kritik emot att s i Malmö inte tydligt velat få bort homofientlige Chibli från nämndemansposten.

Till min förvåning hävdar El-Haj då att Sydsvenska dagbladet skulle skrivit i tidningen om att ett homosexuellt part vigts i Malmö moské. Jag har haft mycket att göra men har nu efter många påminnelsemail fått besked både från sds och moskén om att en sådan vigsel inte ägt rum. Mycket tyder på att Jamal El-Haj ljög sig blå i ansiktet inför mig. Jamal har nu tre alternativ.

1. Plocka fram bevis för det han hävdat, att sds skrivit om att en samkönade vigsel ägt rum i Malmö moské. Eller något bevis bara för att en samkönad vigsel ägt rum i moskén.

2. Be mig om ursäkt för att han hittade på en historia för att han blev pressad som s-politiker. han sa till mig "men du måste ha koll på vad som händer" när jag förklarade jag inte sett något om en muslimsk homovigsel. Tydligen är det Jamal som helt saknar koll på vad som händer och ljuger sig blå i ansiktet. Du kan be mig om ursäkt Jamal.

3. Förneka att du och jag har det här samtalat. Då ljuger du dig verkligen blå i ansiktet. Men gör du så kommer jag ALLTID att från och med nu spela in varje samtal med politiker i Malmö via min mobil och i synnerhet s-politiker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar