lördag 14 februari 2015

Sverige bör gå med i NATO. Jag gillar tysk marsch-disco.


Jag är som HBTQ-aktivist för ett starkt svenskt militärt försvar. Och att Sverige bör bli medlem i NATO. Och det mest fascistiska med mig är att jag gillar tysk marsch-disco. Där är några avslöjanden den här lördagen. :-)

Jag är inte pacifist - våld är berättigat ibland. Att vara pacifist kan tyckas vara moraliskt riktigt. Våld föder våld. Visst - så är det ofta. Ingen människa föds entydigt ond. Att vara pacifist är att ha "rena händer". Titta här - "inget blod på mina händer".

Men vi lever i en trasig värld. I en värld där vissa människor med för mycket makt och för lite empati bara förstår våld som motargument. Adolf Hitler är det mest kända historiska exemplet. Idag är IS ett annat. Därför står jag upp för att Sverige ska ha ett starkt militärt försvar. För att vi ska gå med i NATO, en allians av demokratier. Det betyder inte att USA eller något annat land i NATO är perfekt. Inte Sverige heller. Precis som ingen av oss människor är perfekta. Men ibland måste människor med någon typ av etisk kompass gå ihop emot de som sprider död och barbari. Det är också en viktig debatt även om våra händer ibland blir blodiga.

De flesta av de HBTQ-vänligaste länderna är med i NATO.

Har då det här koppling till HBTQ-rättigheter? Delvis. För om vi granskar de 20 länder som har den HBTQ-vänligaste politiken i världen är nästan allihop med i NATO. Sverige är ett av få undantag. Vi har Ryssland som just nu identifierar sig emot väst och dess "dekadens" där enligt den ryska regimen HBTQ-positiva attityder är en del. Islamister i Mellanöstern hatar att väst idag håller på att bli HBTQ-vänligt.

Det är västliga demokratier som går i fronten för HBTQ-rättigheter, jämställdhet och yttrandefrihet. Alla länder är verkligen inte perfekta, Turkiet är ett bedrövligt exempel. Och visst finns det länder utanför NATO som också har en progressiv politik. Men någonstans måste man betrakta situationen i ett större perspektiv.

Sedan till fascism.

Det mest fascistiska med mig är att jag gillar tysk marsch-disco.

Jag har varit anti-fascist sedan jag blev politiskt medveten som 12-åring. Redan då fattade jag det centrala i fascismen, att inte ifrågasätta, att aldrig kritisera utan lyda ledaren. Att individen ska vika sig för nationens och "folkets" rättigheter.

Men jag gillar tysk marsch-disco. Disco från USA och Storbritannien har ofta ett "gung" och "sväng" som skulle göra det svårt att marschera till låtarna. Men tysk disco är mer "stiff". Och jag gillar det.

Här är Agent of liberty (Youtube) från Mike Mareen från Västtyskland 1986. Och låten är faktiskt en hyllning till USA som, med sina fel och brister, lett fighten emot fascism, kommunism och islamism. Det är det mest fascistiska med mig, att jag gillar disco som svettiga muskulösa håriga män kan marschera till.

Men idealet är att svettiga män (och kvinnor och transpersoner) inte måste marschera i något annat land. Demokratier startar i princip aldrig krig med varann.

Vi är lika goda HBTQ-aktivister oavsett om vi är för eller emot att Sverige bör bli medlem i NATO. Eller inte bryr oss. Men nu har jag meddelat min attityd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar