måndag 30 mars 2015

S-mp-regeringen väljer 3 äldre heterosexuella entiskt svenska män som "FN-ambassadörer". Men hallå?


Sverige ska försöka bli medlem i FN:s säkerhetsråd. Det har s-mp-regeringen beslutat och har fått i princip stöd av alla övriga riksdagspartier, möjligen med olika grader av entusiasm. Det är givetvis inget fel på ambitionen, Sverige har internationellt i decennier varit ett av de länder som tydligast engagerat sig för mänskliga rättigheter (MR). Arbetet har verkligen inte alltid varit konsekvent men de flesta länder har betett sig sämre när det gäller just att prioritera MR. Från Svenska dagbladet.
Att få en plats i säkerhetsrådet 2017-18 är ett av regeringens främsta utrikespolitiska mål, men det vill även Italien och Nederländerna. I SVT:s Agenda berättade Margot Wallström (S) att förre utrikesministern Carl Bildt (M), Göran Persson (S) och S-politikern och diplomaten Pierre Schori blir hedersambassadörer för att driva svensk kandidatur.
Regeringen har alltså utsett tre "ambassadörer" hittills (utrikesministern antydde i Agenda att det kommer att bli fler) för ett svenskt medlemskap i FN:s säkerhetsråd. Oavsett vad vi politiskt tycker om de tre personerna är de säkert kompetenta för uppdraget. Men jag reagerar på att den jämställdhets- och mångfaldspolitik svenska regeringen i övrigt argumenterar för verkligen inte avspeglats i utnämningarna hittills.

Tre äldre etniskt svenska heterosexuella män.

Jag vill förtydliga att jag principiellt är emot kvotering och det har jag framfört flera gånger här på bloggen. Men nog borde regeringen 2015 kunna fixa en större mångfald av "ambassadörer". Redan om det varit två män kunde det blivit ett resonemang om det inte istället borde varit en man och en kvinna. (eller en man/kvinna och en transperson). Men nu är det tre män. Det ger en konstig signal från en regering som kallar sig feministisk inom utrikespolitiken.

Ingen av representanterna är öppet HBTQ. Ingen av dem har invandrarursprung (det skulle möjligen vara en fördel i det internationella FN). Ingen av dem har offentligt förklarat de har något funktionshinder. Ingen av dem är yngre än 65 år, de är 65-76 år. Det är en gåta att en regering som på allvar planerar att införa en lag om kvotering av börsbolagsstyrelser (att minst 40 % ska tillhöra vardera av de två juridiska kön som finns idag i Sverige) startar så dåligt när det gäller vilka som ska representera Sverige i arbetet för dess kandidatur. 

Regeringen bör leva som den lär.

När t.o.m f.d. utrikesministern Carl Bildt (m) - som inte främst är känd för sitt feministiska engagemang för att uttrycka det milt - reagerar på könsfördelningen visar det hur fel regeringen hamnat. Men vad jag vet är de tre personerna bara "de första" som utnämnts till "ambassadörer".

Regeringen bör skrota planerna på att tvångskvotera folk i börsbolagsstyrelser (det är faktiskt deras ensak att välja det, vill en börsbolagsstämma att samtliga styrelseledamöter ska vara grönhåriga 40-åriga lesbiska kvinnor ska de få ha rätten att välja det). Men regeringen bör givetvis fortsatt argumentera - i dialog med näringslivet - om vikten att ta tillvara kompetens från olika delar av befolkningen.

Dock gäller det att leva som man lär. Svårare är det inte faktiskt.


Uppdatering 1.

Jag kallar mig inte feminist och inte queer heller

Vill förtydliga att jag själv inte kallar mig feminist. Inte heller queer. Jag är bög och identifierar mig som det. Är också en del av gruppen HBTQ-personer men jag är lika lite transperson som statsminister Stefan Löfven (s) är det. HBTQ är bara en samlingsbeteckning.

Om någon annan person skulle kalla mig feminist eller queer blir jag inte förolämpad av det. Bara tycker att det ibland blir för mycket fokus på beteckningar. Låt folk kalla sig vad de vill så länge de kämpar för allas lika rätt och värde.

Jag är socialliberal och för jämställdhet och en HBTQ-vänlig politik. Är emot patriarkala strukturer (som oftast men inte alltid gynnar män) och heteronormativa strukturer. Vill någon då kalla mig feminist och queer så visst. Men det viktigaste är faktiskt vad man gör på riktigt, inte vad man kallar sig. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar