söndag 21 juni 2015

Livslögner.


Ibland så lämnar jag dagspolitiken och nyheterna och fokuserar på.... känslor.... relationer....filosofi....det där vi människor har att hantera. Varenda en av oss,


Jag hävdar att vi alla behöver våra "livslögner". Hur många av oss skulle orka leva om vi alltid letade efter sanningen i varje stund? Om vi konstaterade att en del av våra drömmar förmodligen aldrig kommer att bli förverkligade. Men en del blir förverkligade givetvis. Vi människor behöver våra drömmar. Det är en orsak till att det kulturella utbudet ofta handlar just om att drömma sig bort - om än bara för en stund.

Och det är där någonstans jag också tror att religioner kanske har startat. Det är möjligt att det inte var Gud som skapade människan - utan människan som skapade Gud. För att ge mer mening åt ett liv som oftast var tufft för tusentals år sedan. Och ibland är det ännu idag. Jag har tidigare avslöjat här att jag är en del av ett kristet kulturarv inom Svenska kyrkan. Men jag kommer nog alltid förbli en sökare. Kalla det agnostiker. Eller Christian light. Inte ens kommunistiska diktaturer har kunnat utrota religionen - de har däremot försökt ersätta den med dyrkan av kommunistiska ledare. En annan typ av Gud.

De flesta av oss vill jobba för något större än vår privata situation.

Jag bekänner mig (för att använda ett religiöst uttryck) till liberalismen som politisk ideologi. Det är det idésystem som omformat väst i en frihetlig riktning. Och som så småningom även tydligt gynnat HBTQ-rättigheter. Men en del liberaler har haft en tendens att atomisera människor. Att varje individ fattar beslut nästan som i ett vacuum. I synnerhet en del nyliberaler - själv är jag socialliberal. Men de flesta av oss människor har ett behov att ibland jobba för något större än våra egna privata intressen. Vi är en del av olika grupper.

Och vi behöver "livslögnerna" ibland. Att tala sanning är förvisso etiskt i de flesta stunder. Men sanningar som sårar andra måste inte alltid framföras. Och vi måste fortsätta drömma.

Lyssna på Beam me up (Youtube) av tyske Fancy (en av mina favoritartister)  featuring High K. Det är 1990-talsdisco så det står härliga till. Men i slutet ropar kvinnan "lie, lie". Ljug - om än bara för en stund. En lördag-natt när två kroppar möts efter besöket på ett dansställe.

Jag önskar mina bloggbesökare en bra sommar. Själv kommer jag fortsätta rapportera om nyheter och lämna recensioner. Helds HBT-nyheter tar inte semester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar