onsdag 13 januari 2016

Mail till sex riksdagspartier om Migrationsverket och HBTQ-asylsökande.



I måndags publicerade jag en bloggpost om att s-mp-regeringen för 2016 tagit bort kravet på Migrationsverket att återrapportera om situationen för HBTQ-asylsökande. Den dåvarande nya borgerliga regeringen införde det för första gången inför 2007 och det har sedan varit med varje år, även s-mp-regeringen beslutade det för 2015.

Jag har nu mailat Moderaterna, Sverigedemokraterna, Centerpartiet, Vänsterpartiet, Folkpartiet och Kristdemokraterna om vad respektive parti tycker om regeringens beslut. Bifogar här delar av mailet till m.
Är Moderaterna kritiska emot att uppdraget till Migrationsverket tas bort att myndigheten ska återrapportera hur situationen för HBTQ-asylsökande ska göras mer rättssäker? Eller stödjer m s-mp-regeringens beslut?

Vänligen svara senast 20 januari ELLER vänligen maila senast 20 januari om att ni bereder svaret internt i partiet. Jag kommer att i mitt HBTQ-nyhetsbrev (som jag planerar sända ca 25-26 januari) för januari ha med nyheten om s-mp-regeringens beslut om att ta bort återrapporteringskravet. Ska även berätta vilka riksdagspartier som är kritiska emot regeringens beslut.

Om inte någon från m senast 20 januari mailar kommer jag tolka det som att ert parti stödjer regeringens beslut eller i alla fall utan problem accepterar det.
Jag har även kontaktat regeringskansliet om vad som är orsaken till att återrapporterings-uppdraget till Migrationsverket tagits bort när det gäller rättssäkerhet för HBTQ-asylsökande. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar