lördag 1 oktober 2016

"Flytta till Nordkorea" hojtade en rasist.


Jag trodde kultur-marxist skulle vara det värsta som rasister anklagade mig för. Men ikväll började en person hojta i social media om vilka vidriga människor flyktingar är. Jag anklagade inte honom för att vara rasist, fascist eller andra saker som han förmodligen förtjänat som epitet utan bara diplomatiskt framförde"låt oss föra en värdig debatt om flyktingar oavsett vad vi tycker i sak om hur flyktingpolitiken ska vara, det bör rimligen även du klara".

Fick kommentaren "flytta till Nordkorea". Så Nordkorea är det enda anti-rasistiska landet tydligen. Är man anti-rasist är man stalinist.

Migrationsdebatten har ibland blivit helt absurd.


Uppdatering 1.

Att förneka rasism har blivit det nya "PK"" i social media.


Hela den migrationspolitiska debatten har flyttats tydligt senaste året. I allt väsentligt har det varit bra, tidigare har  attityden varit för politiskt korrekt och naiv. Sverige har blivit ett land bland andra i Västeuropa i den migrationspolitiska officiella debatten. Det som är problematiskt är att gränsen för vad som är etiskt ok att framför inom social media ibland flyttats för långt. Den som idag hävdar att det inte finns någon rasism och diskriminering i Sverige kan ofta göra det på Facebook utan att mötas av protester ens i forum där de flesta är liberaler och vänsterfolk.

Att förneka rasism har blivit det nya PK.

Att låtsas som att det inte finns rasism i Sverige har närmast blivit det nya politiskt korrekta inom social media. Det är en paradox om något. För några år sedan konstaterade jag om att levt i Danmark hade jag varit på den "anti-rasistiska" sidan i invandringsdebatten medan jag kritiserade PK-ängsligheten i Sverige. Nu har svenska debatten kraftigt närmat sig den danska - på gott och ont. Den som markerar emot rasism riskerar få rådet att flytta till Nordkorea. Oavsett om man bor i Malmö eller i Köpenhamn.

Men jag vet också att de som i Norden sprider rasism är i minoritet. De flesta danskar och svenskar är inte rasister. De som generaliserar negativt om invandrare möts av motstånd i Danmark. Och det motståndet finns även i Sverige.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar