fredag 21 juli 2017

Judar.



Ibland så lämnar jag dagspolitiken och nyheterna och fokuserar på.... känslor.... relationer.... filosofi.... det där vi människor har att hantera. Varenda en av oss....


Jag har ett avslöjande. Har faktiskt blivit erbjuden att bli skribent på hemsidan för Israels svenska ambassad.

För några år sedan publicerade jag en bloggpost där jag försvarade Israel som enda stabila demokratin i Mellanöstern. Men också förklarade att nuvarande högerregeringen är en olycka och borde redan i förrgår ersatts av en liberal-vänster-regering. Sände mailet till bl.a. Israels ambassad. Till min förvåning erbjöd ambassadören Isaac Bachman i ett mail mig att få debattartikeln publicerad på ambassadens hemsida. Jag besvarade inte mailet. Men jag tvekade i flera veckor om jag inte borde anta erbjudandet. För mig som HBTQ-skribent är det dock viktigt att vara oberoende.

Men det här avslöjar något om hur vital debatten är i Israel. Det finns ett internt skämt bland judar.
Samla två judar och du får tre åsikter. 
Debatten är fri i Israel.

Ska man avslöja mail från en ambassadör? Det är givetvis tveksamt men några år efteråt handlar det om att visa att Israels ambassadör Bachman är väl medveten om att det finns olika åsikter om landets nuvarande regering. Landets liberal-vänsteropposition är kritiska emot regeringen. Men de försvarar landet, den enda stabila demokratin i Mellanöstern. Vänsterjournalister kritiserar regeringen hårt. Ibland så hårt att en högerminister vid en presskonferens för ca 10 år sedan tappade fattningen och ropade åt journalisterna "Alltså vi är i krig, fattar ni inte det?". Och det är det Israel jag gillar. Tyvärr är det inget arabland som tillåter samma fria debatt.

Men jag är också oense med religiösa judar om en del saker. Att slakta obedövade djur är inget annat än djurplågeri. Det finns inget tvång i judendomen att äta kött. Den jude som inte kan hantera att djur bedövas innan slakt kan faktiskt bli vegetarian. Det finns en myt i bl.a. judiska kretsar om att Sverige förbjöd slakt av obedövade djur 1938 p.g.a. att Tysklands Hitler-regim förbjudit det. Men det är just en myt. På 1920-talet och början av 1930-talet (alltså innan Hitler fått makten i Tyskland) valde fler och fler svenska slaktare att vägra döda djur som förblödde. De klarade inte av att betrakta djurens lidande. Djurskydd har historiskt varit starkare i Norden än i de flesta andra länder.

Utan ärlig debatt kommer vi  ingenstans.

En annan debatt handlar om manlig omskärelse. Det finns olika perspektiv men på sikt bör den sedvänjan förbjudas. Om någon vuxen man vill bli av med sin förhud ska det vara möjligt, att göra ingrepp på bebisar är oacceptabelt.

När jag möter judar tvekar jag inte att framföra det här. För utan en ärlig debatt kommer vi ingenstans. Och jag har blivit respekterad för det även om vi varit oense. För de vet att jag egentligen är på deras sida.

I min hemstad Malmö finns det tyvärr en utbredd antisemitism i invandrartäta stadsdelar. Jag tar fighten emot det igen och igen.  

Antisemitismen - oavsett om den kläs i fascism eller islamism - är förfärlig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar