tisdag 22 augusti 2017

Mitt samarbete med högerpopulistiska Nyheter idag försvann innan det startat.


Som liberal vill man undvika att bli ihopkopplad med siter som är hatiska och extremistiska. En typisk sådan är Avpixlat men det finns många andra. Bland svenska högerpopulistiska hemsidor finns det dock en som är mindre extrem än övriga, Nyheter idag.

Jag och f.d. sd-politikern Chang Frick har förvisso haft en del konflikter politiskt. Men jag resonerade så här. De flesta i svensk HBTQ-rörelse är vänstervridna och ofta politiskt korrekta. Sverige har den mest politiskt korrekta HBTQ-rörelsen i Europa. Beröringsskräcken inför HBTQ-negativa och främlingsfientliga Sverigedemokraterna är total medan RFSL Ungdom (med välsignelse från RFSL) utan problem fortsatt sitt samarbete med HBTQ-fientliga Sveriges unga muslimer. Det kallas hyckleri.

Hyllningar av rasistisk kommentar från mp-politiker.

Jag planerade att i september maila Nyheter idag och erbjuda att de skulle få rätt att publicera någon debattartikel från mig. Givetvis hade jag förtydligat för dem att jag förbehåller mig rätten att alltid kritisera sd när det är befogat. Jag vet givetvis inte hur deras reaktion hade blivit. De kanske inte velat samarbeta med mig även om jag är en hyfsat välkänd HBTQ-aktivist. Men så publicerade siten artiklar om en mp-politiker som kallat somalier för en cancersvulst och med rätta blivit avskedad som anställd i partiet.

Jag trodde de som kommenterade hos Nyheter idag skulle ta avstånd från det men hänvisa till att det finns befogad kritik emot den dåliga integrationen av somalier generellt. Något som tyvärr är sant. Istället hyllade samtliga som kommenterade den hatiska retoriken. Av den orsaken publicerade jag följande på siten.
.... Skrämmande och avslöjande att samtliga som kommenterar här instämmer i att somalier är en cancersvulst. Att kalla en hel folkgrupp för cancersvulst är ren rasism. Är det inte rasism finns det ingen rasism. Ni borde skämmas som försvarar kommentaren. Men ni är förmodligen skamlösa....
Mitt samarbete med Nyheter idag avslutades innan det påbörjats.

Nyheter idags redaktion kanske hänvisar till att de inte tar ansvar för vad deras besökare (som till ca 90 % utgörs av sd-sympatisörer enligt en förvisso ovetenskaplig web-enkät på deras hemsida) lämnar för kommentarer. Men någonstans måste ansvariga för en site driva en redaktionell linje där man tar ställning för allas lika värde när den får den ena intoleranta kommentaren efter den andra. Om man vill tas på allvar.

Jag har som liberal ingen beröringsskräck inför konservativa. Men för mig blev Nyheter idag ett omöjligt alternativ att samarbeta med efter hyllandet av rasism från en mp-politiker. Och det är givetvis en paradox eftersom mp är det mest politiskt korrekta riksdagspartiet.

Det avslutades innan det blev påbörjat. Folk från Nyheter idag kanske kommenterar "Lika bra så". Jag kan inte annat än hålla med.


Uppdatering 1.

Visst vill jag nå ut till nya personer (både till höger och vänster) som ska följa min blogg om HBTQ-rättigheter

Men inte till vilket pris som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar