fredag 24 november 2017

Gud bevare Sverige från sd.


Att ha delvis gjort en politisk felbedömning är inte lätt att erkänna. I synnerhet som jag förmodligen varit den ende svenske HBTQ-debattören av betydelse som faktiskt ibland försvarat Sverigedemokraterna. Det är inte kul att erkänna man i all välvilja delvis haft fel.

I många år tog jag fighten emot vänsterextremisters attacker på främlingsfientliga sd:s möten. Det är ännu en av de saker jag är mest stolt över det som jag gjort i den politiska debatten. Jag försvarade deras yttrandefrihet, deras rätt att sprida sin högerpopulism. Men jag kritiserade också att många andra debattörer var ängsligt politiskt korrekta om invandring och islam.

Senaste åren har jag kritiserat att övriga riksdagspartier har haft beröringsskräck gentemot sd. Principiellt håller jag ännu med om det. Men jag har svängt senaste veckorna en del. Orsakerna är fyra.

Rasistmotion.

1. Det började med att bl.a. en riksdagsledamot, Jeff Ahl, lämnade närmast en rasistisk motion till Sverigedemokraternas landsdagar. Till min förfäran ville partistyrelsen inte att den skulle avslås, den rekommenderade att den borde betraktas som besvarad. Och ombuden röstade idag för samma sak. Men många ombud ville att den borde bli bifallen. Man häpnar.

Gamov-affären.

2. Den andra orsaken var "affären" om Pavel Gamov. Jag vet att hans åsikter inte är sd:s officiella men han har blivit invald i riksdagen. Sd tyckte att han var så fin-fin att han betroddes med att hamna i utrikesutskottet och få del av militära försvarshemligheter. Det är Nyheter idag som är nära sd politiskt som avslöjat skandalen. Återigen häpnar man.

Trump-vibbar.

3. I Opinion live special häromveckan hävdade sd:s EU-parlamentariker Peter Lundgren på fullt allvar att det är "fakenews" när det görs en saklig opinionsmätning om Sverige ska stanna kvar i EU. Han var besviken över resultatet av opinionsmätningen och hade hellre velat frågan skulle varit "Vill du Sverige ska stanna i EU och ge mer pengar och makt till EU". Trumpvibbar någon?

Sd-censur.

4. Och idag har samtliga mina fb-kommentarer raderats på Sverigedemokraternas riksdagskansli. Jag kan inte göra nya kommentarer heller. Det hårdaste jag skrev var att sd borde sluta vara ett extremistparti och istället bli ett seriöst konservativt parti. Jag länkade till den här bloggposten. Min kritik var så inställsam att jag blev orolig att en del skulle tro att jag är sd-sympatisör. Trots det blev den raderad.

Jag som haft hårda debatter med l- och c-politiker där jag skarpt kritiserat dem för att ha beröringsskräck gentemot sd. Men jag har nästan alltid mött respekt från politiker från de två partierna om än vi varit oense där. Nu konstaterar jag att jag måste vara tydlig. Jag vidhåller ännu att sd möjligen senare kan bli ett seriöst parti men att de inte klarar det idag. Partiet verkar inte vara moget för informella samtal från politiker i andra partier. Men sd bör givetvis ges en ny chans inför riksdagsvalet 2022.

Gud bevare Sverige om Åkesson blir statsminister.

Och jag vill citera Expressens liberala ledarsida.
"Ansvarsfull" är ett av Jimmie Åkessons älsklingsord. Men om han och hans följe av SD-tomtar fick ansvar för Sverige - Gud hjälpe oss.
Jimmie Åkesson som statsminister. Mattias Karlsson som migrationsminister. Kent Ekeroth som justitieminister. Peter Lundgren som EU-minister.

Jag är förvisso agnostiker men min kommentar är följande.
.... Gud bevare Sverige.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar