måndag 6 november 2017

Liberalerna försämrar sin trovärdighet om "ensamkommande barn".

Det här är åttonde delen av min granskning av handlingarna inför Liberalernas landsmöte i november.
.... Partistyrelsen konstaterar dessvärre att Migrationsverkets åldersbedömningar inte har fungerat tillfredsställande. Vi ser positivt på att medicinska åldersbedömningar görs vilket bidrar till den rättsliga kvaliteten på Migrationsverkets sammantagna åldersbedömningar. Det är också positivt att åldersbedömningar ska kunna göras tidigare i asylprocessen. Barn ska behandlas som barn och de ska få det stöd och hjälp de behöver. Det är dock enligt partistyrelsen oroande att det kan finnas personer som felaktigt fått sin ålder uppskriven av Migrationsverket....
Om någon visat mig det där och jag skulle kommentera vilket parti det var från hade jag gissat mp. Men det är faktiskt l. Det har varit många larm om att män som egentligen är vuxna bor tillsammans med unga tonårspojkar. Vissa av de senare har utsatts för sexuella övergrepp av äldre individer. Men det kommenterar inte partistyrelsen i l. Inte heller att det är betydande kostnader för HVB-hem. Den man som är äldre än 18 år kostar ca 1,5 miljoner om året på ett HBV-hem för minderåriga.

Bra att l:s partistyrelse bekänner färg.

När jag träffat "ensamkommande barn" har de flesta verkat vara 18-22 år (de killarna jag mött har varit hur trevliga som helst men det är en annan sak). Men Liberalernas partistyrelse struntar i det. De oroar sig för att någon som kallat sig 17 år blivit definierad som att vara 18 år eller äldre. Istället borde de kommenterat att "vuxna ska behandlas som vuxna". Liberalerna försämrar kraftigt sin trovärdighet i debatten genom att naivt föra en retorik som vore den hämtad från mp.  Men det är bra l bekänner färg, nu kan vi placera dem i samma kategori som mp, v och fi i den debatten. De attackerar Migrationsverket istället för de vuxna män som felaktigt kallat sig minderåriga.

Om någon sådan där kommentar skulle komma ifrån något borgerligt partiet trodde jag att det skulle bli c. Men t.o.m de håller sig för goda för det nu tydligen (jag granskade deras handlingar inför stämman tidigare i höst).

Med vänner som l-partistyrelsen behöver l-politiker inga fiender.


Uppdatering 1.

En gåta.


Liberalernas migrationspolitiske talesperson Fredrik Malm resonerar ofta klokt och nyanserat om flyktingpolitiken. Han är förvisso inte med i partistyrelsen. Men jag utgår från att han blivit konsulterad.  Om han accepterat formuleringarna om ensamkommande unga är det en gåta. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar