söndag 21 januari 2018

Centerpartiet bör fatta att volymer i flyktingpolitiken har betydelse.




För 2 år sedan fanns det två borgerliga partier i Europa som ännu var för en "generös" flyktingpolitik, kristdemokratiska CDU i ´Tyskland och Centerpartiet i Sverige. Sedan CDU häromåret svängt är bara c kvar. Det är viktigt att förtydliga det. Det är inte så att massor av liberala partier i Europa vill att flyktingkrisen främst löses genom att folk genom människosmuggling når väst. C är ensamma där på den borgerliga sidan av politiken i väst.

Om någon kan påverka c är det kanske jag. Därför att jag själv hävdat att ökade krav inom integrationspolitiken räcker, då fungerar det med en omfattande flyktinginvandring. Som jag konstaterat i en bloggpost hade jag fel och har svängt, c har ännu fel där. Volymer har betydelse.

Centerpartiet hävdar att en generös flyktingpolitik senare kan bli positivt om bara integrationspolitiken fungerar bättre. Argumentet är fascinerande. Många svenska partier har använt samma floskel i decennier. "Om bara om". Det måste bli rätt ordning. Först får vi fram en fungerande integrationspolitik som via utvärderingar visat att de flesta flyktinginvandrare fått jobb inom 2-3 år, därefter införs en relativt generös flyktingpolitik igen.

Både m och c har en hemläxa att göra inom flyktingpolitiken.

I den här bloggposten riktar jag inte kritiken emot Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Feministiskt initiativ. Jag tror tyvärr de inte är mottagliga för det. Men de flesta politiker i c är hyfsat pragmatiska.  De fattar att vi inte kan återgå till den flyktingpolitik som gällde fram till hösten 2015. Precis som jag själv är de flesta c-politiker liberaler.

Jag brukar som HBTQ-aktivist inte berömma Kristdemokraterna men de har rätt när de kommenterar. "det behövs både hjärta och hjärna inom flyktingpolitiken". Varken omänsklighet eller naivitet. Även Liberalerna har en balanserad flyktingpolitik. Och till sist måste Alliansen enas om de borgerliga partierna ska bilda regering.

Både Moderaterna och Centerpartiet har en hemläxa att göra där. M skulle behöva mer "hjärta" och c mer "hjärna".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar