torsdag 29 mars 2018

Jag kanske räddat mp kvar i riksdagen i höstens val.


När jag outade Fridolin var det i affekt efter att blivit avstängd från Facebook i 30 dagar för att markerat emot en högerpopulist. Förutom att det är principiellt tveksamt att outa tydligt HBTQ-vänliga politiker, vilket Fridolin onekligen är, fanns det en annan aspekt som gjorde att jag tvekade. Mitt avslöjande skulle ge mp fler röster.

Antalet bloggbesökare har ökat radikalt.

En del kommer ogilla att han är bisexuell i smyg men de skulle säkert inte rösta på mp ändå. Antalet bloggbesökare har ökat radikalt efter mitt avslöjande. Folk i HBTQ-rörelsen kommer ibland sprida det här. Mitt tips är att mp genom mitt avslöjande får ca 20 fler väljare i HBTQ-gruppen i höst, främst från andra röd-gröna partier. Partiet är hårt ansatt av Vänsterpartiet för att kompromissat för mycket. De förtjänar förvisso skarp kritik ibland, avtalet om brunkol var ett skamligt svek, men kompromisser är också demokratins främsta verktyg. Och v har vad jag vet inte ens någon smyg-HBTQ i sin riksdagsgrupp. Vänsterpartiet attackerar mp men har själv inte fått igenom någon reform utanför budgetförhandlingarna. Den som sitter på läktaren kan alltid veta bäst hur spelarna ska agera.

Granskande bloggjournalistik måste vara konsekvensneutral.

Fridolin är verkligen inte en av mina favoritpolitiker och jag skulle aldrig rösta på mp i ett riksdagsval. Men jag har avslöjat att han inte bara är engagerad för HBTQ-rättigheter utan en av "oss". När mp pendlar runt riksdagsspärren kan 20 nya röster vara det som avgör om de ska vara kvar i riksdagen. Jag vet det. Men granskande bloggjournalistik måste vara konsekvensneutral. ;-)


Uppdatering 1

En präst i Svenska kyrkan kommenterade följande i en predikan.

.... Visst har jag sprickor i fasaden, det är genom dem som mitt inre ljus kommer ut till er....
Vill igen förtydliga att jag inte outat Fridolin för att skada mp. Om det finns något "problem" är det närmast det motsatta, att jag ökar hans och Miljöpartiets popularitet i HBTQ-gruppen trots att det egentligen är en privatsak. Fridolin har senaste åren brottats med usla förtroendesiffror. Mitt avslöjande visar att han inte är en robot utan mänsklig.

Uppdatering.


Idag skulle kanske Fridolin inte kalla sig bi utan queer.

Då vill jag kommentera följande. "Call you what you want, honey"  Som en HBTQ-aktivist i New York hade framfört. ;-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar